2012/11/24 – 08:07:37 AMCetakEmel Kawan
Soalan Ulang Kaji KPF 3012 Falsafah Pendidikan set 1
Soalan Ulang Kaji KPF 3012 Falsafah Pendidikan set 2
Soalan Ulang Kaji KPF 3012 Falsafah Pendidikan set 3
SUMBER
Soalan Ulang Kaji KPF 3012 Falsafah Pendidikan set 3
SUMBER
Putrajaya: Program peningkatan pencapaian murid dalam penguasaan
literasi dan numerasi (LINUS) membabitkan penguasaan menulis serta
membaca dalam bahasa Melayu akan diperluaskan kepada bahasa Inggeris,
yang dikenali sebagai LINUS 2.0.
Ini berikutan pencapaian memberangsangkan program LINUS sejak
diperkenalkan pada 2010 dengan 99.84 peratus pelajar Tahun Tiga yang
mengikuti program itu sejak 2010 berjaya menguasai literasi (menulis dan
membaca) manakala 99.92 peratus pelajar berjaya menguasai asas numerasi
(mengira).
Timbalan Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran, Shamsuri Sujak, berkata daripada jumlah itu hanya 0.15 peratus atau 692 adalah pelajar yang perlu mengikuti pemulihan literasi manakala 0.08 peratus atau 346 lagi memerlukan pemulihan numerasi.
Mulai sesi 2013
Bagaimanapun, katanya, jumlah terbabit dalam pemulihan itu adalah mereka yang dikategorikan sebagai murid berkeperluan khas merangkumi pelajar kurang upaya, menghadapi kecacatan fizikal, cacat penglihatan dan pendengaran.
“Berdasarkan kejayaan ini, program LINUS akan diteruskan dalam bahasa Inggeris bermula sesi persekolahan 2013 bagi memastikan penguasaan murid dalam literasi bahasa Inggeris.
“Melalui program ini, murid yang menghadapi masalah literasi bahasa Inggeris akan menerima bantuan dan sokongan tambahan melalui LINUS 2.0 bagi membolehkan mereka setara dengan rakan lain dalam arus perdana,” katanya pada satu sidang media di sini, semalam.
Shamsuri menjelaskan, saringan asas akan dilaksana di kalangan pelajar Tahun Satu pada Jun 2013 bagi menentukan tahap literasi murid dalam bahasa Inggeris supaya murid yang memerlukan perhatian khusus dikenal pasti.
..................................................................................................................................................................
Timbalan Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran, Shamsuri Sujak, berkata daripada jumlah itu hanya 0.15 peratus atau 692 adalah pelajar yang perlu mengikuti pemulihan literasi manakala 0.08 peratus atau 346 lagi memerlukan pemulihan numerasi.
Mulai sesi 2013
Bagaimanapun, katanya, jumlah terbabit dalam pemulihan itu adalah mereka yang dikategorikan sebagai murid berkeperluan khas merangkumi pelajar kurang upaya, menghadapi kecacatan fizikal, cacat penglihatan dan pendengaran.
“Berdasarkan kejayaan ini, program LINUS akan diteruskan dalam bahasa Inggeris bermula sesi persekolahan 2013 bagi memastikan penguasaan murid dalam literasi bahasa Inggeris.
“Melalui program ini, murid yang menghadapi masalah literasi bahasa Inggeris akan menerima bantuan dan sokongan tambahan melalui LINUS 2.0 bagi membolehkan mereka setara dengan rakan lain dalam arus perdana,” katanya pada satu sidang media di sini, semalam.
Shamsuri menjelaskan, saringan asas akan dilaksana di kalangan pelajar Tahun Satu pada Jun 2013 bagi menentukan tahap literasi murid dalam bahasa Inggeris supaya murid yang memerlukan perhatian khusus dikenal pasti.
..................................................................................................................................................................
KEMAHIRAN PENGAMATAN PENGLIHATAN
Kemahiran pengamatan
penglihatan dapat dipupuk dalam pelbagai jenis aktiviti seperti aktiviti
memadan dan juga arah. Aktiviti memadan adalah sebahagian daripada membaca
kerana semasa kita membaca kita sebenarnya sedang memadan huruf atau perkataan
dengan bunyi yang sesuai. Pada peringkat permulaan kanak-kanak boleh diperkenal
dengan memadan bentuk, diikuti corak, huruf dan akhirnya perkataan. Aplikasi
permainan memadan ialah jigsaw puzzle. Manakala aktiviti arah ini lebih merujuk
kepada menyesuaikan kanak-kanak dengan membaca arah ayat dimulakan iaitu dari
kiri ke kanan unutk tulisan rumi. Dalam situasi sebenar kanak-kanak sememangnya
tidak tahu arah ayat dimulakan. Oleh itu semasa ibu bapa atau guru membacakan
cerita atau ayat, mereka harus menunjuk kepada huruf yang dibaca. Kemudian guru
harus menyoal kanak-kanak dari mana ayat mula dibacakan. Demi menunjukkan
kepentingan membaca dari arah yang betul, guru harus mendemonstrasi dengan
membaca secara terbalik. Apabila dibaca terbalik ayat yang dibaca akan menjadi
tidak bermakna.
KEMAHIRAN PENDENGARAN
Selain itu, pendengaran juga biasa
digunakan terutama bersama pengamatan penglihatan. Contoh aktiviti yang
boleh dilakukan adalah memperkenalkan huruf-huruf dengan bunyinya. Ini
membolehkan kanak-kanak mengenal pasti huruf sebelum berkembang untuk membaca
perkataan dan ayat. Cara yang boleh digunakan oleh guru ialah memperkenalkan
sebahagian perkataan yang penting kepada pelajar seperti huruf dalam nama
pelajar. Selain itu, guru harus mengajar huruf bersama-sama dengan ayat. Contoh
ialah a untuk ayam, b untuk bola. Pada masa yang sama elakkan mengunakkan huruf
besar kerana ini dapat menimbulkan kekeliruan kepada pelajar. Bukan itu sahaja,
cara yang paling langsung untuk kanak-kanak mahir dalam pendengaran adalah bertutur
dengan kanak –kanak atau membaca kepada kanak-kanak. Semasa bertutur dengan
mereka, kanak-kanak sedang mendengar dan mendapat pengalaman dalam berbahasa.
Pengalaman inilah penting dalam perkembangan membaca.
KEMAHIRAN PERGERAKAN MATA DAN TANGAN
Kemahiran yang terakhir ialah
kemahiran pergerakan mata dan tangan. Kemahiran ini dapat dipupuk melalui
aktiviti motor tangan seperti mewarna. Perkembangan motor tangan adalah amat
penting kerana pada peringkat awal, motor halus kanak-kanak belum matang lagi.
Guru harus mengalakkan kanak-kanak untuk menggunakan kreativiti untuk melukis
dan mewarna mengunakan peralatan yang berbeza. Ini bertujuan unutk melatih
kanak-kanak memegang pensel atau objek yang seumpama seperti crayon atau pensel
warna dengan cara yang betul dan pada masa yang sama melatih motor halus.
Selain itu guru juga boleh memberi permainan yang menggunakan objek kecil
seperti set bongkah yang dapat membantu dalam perkembangan motor. Kalau tidak
terdapat set bongkah, guru juga dapat memberi aktiviti seperti mengunting tetapi
harus diingatkan untuk berhati-hati semasa menggunakannya.
sumber
Soalan Ulang Kaji KPF 3012 Falsafah Pendidikan set 1
sumber
Soalan Ulang Kaji KPF 3012 Falsafah Pendidikan set 1
Soalan Ulang Kaji KPF 3012 Falsafah Pendidikan set 2
Soalan Ulang Kaji KPF 3012 Falsafah Pendidikan set 3
http://www.scribd.com/doc/91834726/Kanak-kanak-Keperluan-Khas-KBK
SUMBER
http://www.scribd.com/doc/91834726/Kanak-kanak-Keperluan-Khas-KBK
Soalan Ulang Kaji KPF 3012 Falsafah Pendidikan set 3
http://www.scribd.com/doc/91834726/Kanak-kanak-Keperluan-Khas-KBK
SUMBER
http://www.scribd.com/doc/91834726/Kanak-kanak-Keperluan-Khas-KBK
No comments:
Post a Comment