Thursday, 11 October 2012

Jenis Kemahiran dalam Pengajaran Mikro

Jenis Kemahiran dalam Pengajaran Mikro

Jenis Kemahiran Mikro
  Kemahiran Set Induksi
  Kemahiran memberi penerangan
 Kemahiran menggunakan contoh
  Kemahiran Mengolah Isi pelajaran
  Kemahiran Variasi Ransangan
  Kemahiran Penyoalan.
  Kemahiran Pengukuhan
  Kemahiran Penutup

Kemahiran Set Induksi
  Tumpuan dalam induksi set ialah:-
  Pelatih dapat memberikan fokus pelajar terhadap pelajaran yg akan dimulakan.
  Membina kerangka rujukan sebelum dan selepas pelajaran
  Berupaya memeberikan makna kpd konsep atau prinsip yg baru
  Berupaya membangkitkan minat dan penglibatan pelajar

Prinsip Induksi Set
  Bermakna:- memulakan pengajaran dgn memberikan bahan yg bermakna serta dapat menarik minat pelajar. Tarik perhatian pelajar kpd perkara yg berkaitan dhgn persekitaran pengetahuanya.
  Berkaitan :- dikaitkan dgn isi kandungan yg selari dgn objektif pengajaran. Memastikan permulaan pengajaran yg perlu berkaitan dgn bahamn dan obj p&P
  Pengetahuan Sedia Ada :- membantu pelajar agar dapat menjadikan pelajaran lebih menarik serta membantu meningkatkan sifat ingin meneroka pelajaran seterusnya.

Kemahiran Memberi Penerangan
  Menerangkan pelajaran dengan lebih bermakna,sempurna,jelas dan tepat
  Mengatahui langkah,prosedur @ peraturan yg terdapat dlm P&P
  Membuat penaakulan sebab-musabab berlakunya sesuatu kejadian
  Penerangan dgn menggunakan contoh @ ilustrasi yg sesuai akan membantu pemahaman

Kemahiran Menggunakan contoh
  Penyampaian lebih menarik jika penerangan dilakukan disertai dgn contoh yg sesuai. Contoh dlm btk cerita,ilustrasi @ bahan lain.
  Contoh bermula dgn berbentuk konkrit kpd abstrak

Kemahiran Mengolah Isi Pelajaran
  Melibatkan kemahiran menyusun dan mengorganisasikan kandungan pelajaran agar dapat disampaikan dgn baik.
  Isi perlu disampaikan secara berperingka-peringkat.
  Guru perlu merancang penggunaan bahan pengajaran dgn teratur

Kemahiran Variasi ransangan
 Tujuannya utk membangkitkan perhatian pelajar dan memberikan fokus terhadap fakta penting pelajaran.
  Penggunaan ransangan yg pelbagai mengelakkan kebosanan pelajar.
  Aspek yg perlu dikuasaialah pergerakan,perubahan pertuturan,perubahan fokus deria,btk penglibatan lisan dan fizikal pelajar

Kemahiran Penyoalan
  Penyoalan membantu pelajar berfikir
  Guru perlu faham tentang cara merancang dan mengemukakan soalan dalam kelas
  Memahami aspek domain soalan agar soalan yg dibina benar-benar menguji pelajar.
  Pengetahuan,kefahaman,aplikasi,analisis,sintesis dan penilaian

Kemahiran Pengukuhan
  Galakkan pelajar menjawab soalan,mengemukakan cadangan dan melibatkan diri dalam perbincangan
  Berikan peneguhan melalui pujian dl btk lisan,gred baik senyuman anggukan kepala.

Kemahiran Penutup
  Kemahiran merumus,megulang peneguhana dan membuat penilaian tentang sama ada objektif pengajaran yg disediakan tercapai atau tidak.
  Penutup perlu sesuai dgn obj dan aktiviti pengajaran
  Tujuan penutup menarik perhatian tentang perkara yg baru dipelajari,megukuhkan konsep dan kemahiran baru.
  Terdapat dua penutup iaitu kognitif dan sosial
  Kognitif bertujuan mengukuhkan pelajaran dgn memeberikan perhatian terhadap fakta yg dipelajari.
  Penutup sosial menekakan perasaan yg dialami semasa prosese P&P

No comments: