Kaedah Membaca (Kaedah Abjad)
Menurut Azman Wan Chik (1993), kaedah abjad dianggap
sebagai kaedah nama-nama huruf yang digunakan di dalam tulisan Melayu, iaitu huruf
a hingga z. Kaedah ini merupakan kaedah yang paling biasa
digunakan dalam mengajar mengeja dan membaca perkataan. Murid-murid
diajar menghafal nama-nama huruf secara mengikut turutan bermula dari a hingga z.
Kemudian kanak-kanak diajar mengenali huruf-huruf vokal a, e, i, o, u,
huruf-huruf konsonan, dan diftong ai, au, oi.
Selepas itu, huruf-huruf ini digabungkan bagi membentuk suku kata dan
seterusnya perkataan.
Contoh: Memperkenalkan
huruf a - z
1.
Memperkenalkan huruf vokal a, e, i, o, u
2.
Menggabungkan huruf konsonan dan vokal - ba,
be, bi, bo, bu
3.
Membentuk perkataan daripada suku
kata - ba + ju baju
4.
Membina rangkai kata – baju biru
5.
Membina ayat mudah – Ini baju biru Abu
Kekuatan kaedah ini adalah kerana sesuai dengan binaan
perkataan bahasa Melayu yang terdiri daripada suku kata yang tetap
bunyinya. Kaedah ini juga membolehkan
kanak-kanak mengeja perkataan-perkataan baharu yang belum dipelajarinya. Selain itu, kaedah ini memberi asas yang
kukuh dalam kemahiran membaca.
Teknik pengajaran boleh juga dimulakan dengan guru
menunjukkan kad abjad kepada murid dan guru menyebut terlebih dahulu
abjad-abjad tersebut untuk memperkenalkannya kepada murid. Kemudian, sekali lagi
guru menunjukkan kad-kad abjad tersebut dan meminta murid untuk mengenal pasti
dan menyebut abjad-abjad yang ditunjukkan dengan bantuan guru.
Guru membetulkan setiap kesilapan sebutan murid sewaktu
kad-kad abjad ditunjukkan. Proses ini diulang sehingga murid mampu mengenal pasti
dan menulis abjad-abjad yang telah diajar. Seterusnya, guru melekatkan kad-kad
abjad tersebut di papan hitam. Guru akan memilih murid secara rawak dan meminta
murid tersebut mengambil kad pada papan tulis berdasarkan apa yang disebut oleh
guru. Selepas itu, murid diminta membuat latihan bertulis dalam buku
masing-masing. Guru akan menyebut abjad manakala murid perlu mendengar dengan
teliti dan menulisnya dalam buku.
No comments:
Post a Comment