Kaedah Membaca (Kaedah Bunyi/Fonik)
Kaedah fonik adalah antara
kaedah mengajar bacaan yang digemari oleh guru.
Kaedah ini menekankan tentang hubungan bunyi-bunyi dengan
huruf-hurufnya. Kaedah bunyi sesuai
digunakan kerana susuk bahasa Melayu yang terdiri daripada suku kata yang tetap
bunyinya.
Menurut kaedah fonik, hanya
bunyi huruf yang diperkenalkan terlebih dahulu, kemudian diikuti dengan
membunyikan suku kata dan seterusnya membunyikan perkataan.
Dalam bidang fonetik, huruf
tidak dieja tetapi terus
dibunyikan. Contohnya huruf ‘a’ disebut sebagai [ a ], dan begitulah bagi
huruf-huruf dan suku kata yang lain. Sebagai
contoh, ‘ba’ + ‘ta’ terus
disebut sebagai [ ba ] + [ ta ] dan seterusnya disebut sebagai
[ bata ].
[ beh ] + [ a ]
= [ ba ]
[ teh ] + [ a
] =
[ ta ]
[ beh + a = ba] + [teh + a = ta ] = [
bata ]
Kanak-kanak
seawal usia tiga tahun dapat mengecam dan membezakan bunyi-bunyi dan
bentuk-bentuk. Oleh itu, dengan teknik yang betul anak-anak dapat mengenal
bunyi dan mengaitkan bunyi tersebut dengan bentuk huruf yang ditunjukkan dengan
cepat.
Anak-anak dapat
menyebut bunyi ‘aa’ apabila melihat huruf ‘a’ (nama huruf ‘ei’) dan bunyi ‘ii’
apabila melihat huruf ‘e’. Sehubungan itu, apabila anak-anak melihat perkataan
‘ani’, dia akan menyebut bunyi ‘aa’ ‘nn’ ‘ii’ ( bunyi ani) bukannya ‘ei’ ‘en’ ‘ai’
(bunyi enai).
Beberapa teknik
mengajar bunyi boleh dilakukan oleh ibu bapa tetapi kaedah asosiasi adalah yang
terbaik. Melalui kaedah asosiasi, bunyi ‘aa’ tersebut boleh dikaitkan dengan
aksi terkena api. Jadi buat aksi orang terkena api sambil menjerit ‘aaa...
panasnya!’ Melalui asosiasi ini anak dapat mengingat dan menyebut bunyi dengan
lebih berkesan, cepat dan berkekalan.
Guru tidak perlu
memperkenalkan semua bunyi sekaligus cukup sekadar beberapa bunyi asas terlebih
dahulu. Sila dapatkan siri cepat membaca ’Bacalah Anakku’ yang telah disusun
secara sistematik dalam pemilihan bunyi-bunyi huruf yang sesuai terlebih
dahulu. Dengan mengikut susunan siri ini, anak dapat menguasai bunyi dengan
lebih teratur dan berkesan. Oleh sebab laras bahasa Melayu terbina daripada
gabungan huruf konsonan dengan huruf vokal ‘a’ ‘i’ dan ‘u’ lebih kerap,
wajarlah bunyi-bunyi ‘a i u’ diperkenalkan terlebih dahulu. Lebih-lebih lagi
bunyi-bunyi ini lebih senang disebut oleh kanak-kanak. Seterusnya bunyi-bunyi
konsonan lain diperkenalkan satu persatu , contohnya ‘b’ ‘n’ ‘m’ ‘s’ dan ‘k’.
Seterusnya,
dengan berpandukan siri cepat membaca ’Bacalah Anakku’, ajar anak-anak membaca
gabungan huruf konsonan dan vokal yang diajarkan , contohnya ‘b’ dan ‘a’ ‘i’
dan ‘u’ untuk membaca ‘ba’ ‘bi’ dan ‘bu’. Melalui kaedah fonetik, anak-anak
tidak akan mengeja ‘ba’ menjadi “ba” ; tidak juga menghafal suku kata ‘ba’;
tetapi mereka membaca dengan menggabung-gabungkan bunyi ‘beh’ (bagi huruf ‘b’)
dan ‘aa’ (bagi huruf ‘a’).
No comments:
Post a Comment