Kaedah Membaca (Kaedah Seluruh/Pandang dan Sebut)
Kaedah seluruh kata sangat popular
dalam mengajar bacaan dalam Bahasa Inggeris, namun guru boleh mencuba kaedah
ini untuk mengajar membaca dalam bahasa Melayu. Kaedah ini juga disebut sebagai
Kaedah Pandang dan Sebut.
Melalui kaedah ini, pengajaran
membaca adalah berdasarkan perkataan-perkataan yang biasa diguna seharian
yang membentuk kebanyakan pertuturan kita seperti saya, minum, kopi,
sepak, bola emak, bapa, adik, abang, kawan, dan sebagainya.
Guru akan memperkenalkan beberapa perkataan dahulu
dan menyebutnya berulang-ulang. Kebiasaannya
perkataan tersebut disertakan gambar dan murid belajar secara pandang (visual) dan
mengecam perkataan. Kaedah ini tidak
menggunakan aktiviti mengeja sama
sekali.
Sekiranya murid tidak dapat menyebut perkataan tertentu, guru digalakkan menggunakan fonik atau bunyi huruf, iaitu menghubungkan
satu huruf dengan satu bunyi untuk membantu murid menyebut perkataan
tersebut. Misalnya bagi perkataan
”rumah”, guru boleh membantu murid dengan menyebut bunyi huruf ”r”, iaitu [ r ] dan kalau perlu membunyikan suku
kata [ ru ]
Dasar kaedah
ini ialah menggunakan perkataan dari mulanya tanpa mengenalkan dan menghafalkan
huruf-huruf abjad terlebih dahulu. Perkataan-perkataan yang diperkenalkan itu
disertakan dengan gambar. Kaedah ini mementingkan bunyi perkataan atau rangkai kata
berdasarkan pengalaman melalui gambar dan bunyi ayat atau cerita berdasarkan
gambar.
Kanak-kanak dilatih melakukan dua kemahiran dalam satu masa, iaitu menyebut
keseluruhan perkataan dan melakukan pengesanan terhadap rangsangan berbentuk
gambar. Guru kerap kali menunjukkan seluruh perkataan seiring dengan
gambar-gambar yang dilambangkannya. Contohnya, perkataan “bunga” ditulis di
tepi atau di bawah gambar bunga. Kadang-kadang ini boleh digunakan sebagai
kad-kad imbasan.
No comments:
Post a Comment